Eerst wie, dan wat, dat is de conclusie. Laat de juiste mensen op de trein stappen alvorens te vertrekken. Stel een team van toppers samen, vóór de discussies over strategie, visie en tactiek losbarsten.

Tussen het scrollen op Facebook, Instagram en Twitter door, maakte ik in de vakantie tijd om een boek te lezen. Ik ging op zoek naar een boek die me meer kon bijleren over hoe ik een business kan begeleiden, hoe ik een goeie leider kan worden en wat een bedrijf nu net nodig heeft om een stap voor te zijn op de concurrentie. Op aanraden van mijn vader Olivier Lanckriet ging ik voor het boek ‘Good To Great’ van Jim Collins, wat achteraf een zeer goede keuze bleek te zijn. G2G is gebaseerd op grondige studies en heeft duidelijke en ophelderende conclusies.

Tussen het scrollen op Facebook, Instagram en Twitter door’, wat heeft dit met G2G te maken? Wel, opgroeiend in een maatschappij waar jongeren gemiddelde meer dan 2 uur per dag op social media scrollen (één volledige maand per jaar!), valt dit niet meer te ontkennen. We razen door posts over Donald Trump, Elon Musk, Marc Coucke etc., toch allemaal leiders die we als voorbeeld zien en waar we naar opkijken. Máár, en hier volgt al de eerste belangrijke les, dit staat haaks op de niveau 5-leider waar Jim Collins het over heeft. We worden dagelijks geconfronteerd met egocentrische, glamourachtige leiders die de hemel ingeprezen worden, terwijl dat net niet de CEO is dat een Great bedrijf nodig heeft. Een niveau 5-leider heeft een grote persoonlijke bescheidenheid, blijft op de achtergrond en geniet van een ongelofelijke professionele wil om door te gaan. Ze zijn veel meer een werkpaard dan een circuspaard en zullen succes altijd aan het bedrijf toewijzen, niet aan hun leidinggevende capaciteiten. Geef toe, toch een groot verschil met de social-media visie van een leider die de jeugd meekrijgt.

Begrijp me niet verkeerd, de bovengenoemde leiders zijn absolute toppers en kunnen ondernemen als de beste. Wat steeds vergeten wordt, is dat ze dit grotendeels te danken hebben aan het team rond hun. Ze worden gepresenteerd als de genie met de duizend helpers, maar die zal er uiteindelijk niet in slagen een duurzaam bedrijf op te bouwen. Eens de leider weg is, valt het bedrijf als een pudding in elkaar. Let op, Musk, Trump en Coucke weten heel goed waar ze mee bezig zijn. Ze worden gepresenteerd als het genie, maar zijn zich er heel goed van bewust dat een team belangrijk is. Eerst wie, dan wat, dat is de conclusie. Laat de juiste mensen op de trein stappen alvorens te vertrekken. Stel een team van toppers samen, vóór de discussies over strategie, visie en tactiek losbarsten.

We hebben onze leider, we hebben ons team, nu nog een doel: de allerbeste worden. Jim Collins is heel duidelijk: kan je niet de beste worden in je huidige business, ga op zoek naar een andere, waar je wél de beste kan zijn. Het is nu dat we de uitdaging aangaan om een Geweldige business op te bouwen. Jim Collins rolt hier het ‘Egelprincipe’ uit. Een eenvoudig, glashelder concept dat doorheen het volledige boek terugkomt. Het spoort leiders aan om consistent en consequent beslissingen te nemen. Neem geen impulsieve, ondoordachte beslissingen, maar plaats je opportuniteit in de drie cirkels van het Egelprincipe. Roept het hartstocht op (cirkel 1), ben je hierin de allerbeste (cirkel 2) én geeft het brandstof voor jouw economische motor (cirkel 3), dan zit je op het juiste spoor om van Good naar Great te gaan. Pas als alle genomen beslissingen constant getoetst worden aan dit principe, kan een bedrijf boven de anderen uitstijgen.

In dit fantastische, leerrijke boek van Jim Collins worden heel wat resultaten van zijn grote, grondige studie behandeld, maar dit zijn voor mij de belangrijkste aspecten. Zaken als het vliegwiel, het feit dat technologie op zich geen voor- of achteruitgang veroorzaakt en het maken van een niet-to-do-lijst maken het geheel mooi rond. G2G heeft mijn kijk op leiderschap en bedrijfscultuur veranderd en als een boek dat kan, dan kan je spreken van een aanrader.

Louis Lanckriet – 22/08/2020

Vela Group © 2025. Alle rechten voorbehouden.
Privacybeleid